Kom op tegen Kanker roept kankerpatiënten, hun naasten, gewezen patiënten en andere langdurig zieken op om hun ervaringen met ziekenvervoer te delen op beterziekenvervoer.be of via de Kankerlijn. Met de actie "Stuur samen met Kom op tegen Kanker ziekenvervoer de juiste richting uit" wil de organisatie zoveel mogelijk verhalen verzamelen over ziekenvervoer om zo problemen en beste oplossingen in kaart te brengen en op basis daarvan aanbevelingen te doen.
Kankerpatiënten moeten tijdens hun ziekte vaak naar het ziekenhuis voor behandelingen, consultaties, scans en bloedafnames. Sommigen gebruiken hiervoor eigen vervoer of doen een beroep op familie of vrienden. Anderen kunnen niet anders dan de hulp inroepen van het professioneel ziekenvervoer of vervoer met v rijwilligers.
"Patiënten ervaren problemen met ziekenvervoer", benadrukt Marc Michils, directeur bij Kom op tegen Kanker. Hij verwijst onder meer naar hoge kosten, lange ritten en onduidelijkheid over waar en hoe het vervoer aangevraagd moet worden. "Nochtans is het vervoer voor patiënten essentieel om hun behandeling te kunnen volgen. Om het ziekenvervoer beter af te kunnen stemmen op de noden van de patiënt, willen we zoveel mogelijk patiënten of naasten hun verhaal horen."
Er kan volgens Kom op tegen Kanker nog veel verbeteren. Dat blijkt uit de vragen en klachten die de Kankerlijn van Kom op tegen Kanker hierover ontvangt. "De problemen kunnen van verschillende aard zijn: hoge kosten, afspraken en tijdstippen die niet nageleefd worden, lange ritten omdat er enkel groepsvervoer beschikbaar is, onduidelijkheid over waar en hoe professioneel ziekenvervoer aangevraagd moet worden", legt Michils uit.
Kom op tegen Kanker wil zoveel mogelijk getuigenissen verzamelen en analyseren om een vollediger zicht te krijgen op de problemen met ziekenvervoer. Op beterziekenvervoer.be kunnen patiënten en hun naasten tot eind juni hun ervaringen neerschrijven, eventueel anoniem. Dat kunnen ze ook telefonisch, via mail of chat bij de Kankerlijn, 0800/35.445 of www.kankerlijn.be.