Onder de slogan "Het zijn niet de jaren, maar de UV-kilometers die tellen..." lanceert het Europese netwerk van dermatologen Euromelanoma zijn 24e campagne ter preventie van huidkanker. De organisatie, aanwezig in 33 landen, wijst erop dat er in ons land elk jaar bijna 46.000 nieuwe huidkankerpatiënten bijkomen. In 2000 bedroeg dit aantal 11.000.
Met een aandeel van 40 procent van alle gediagnosticeerde kankers, is huidkanker de meest voorkomende vorm van kanker in het land. Het is ook de snelste stijgende kanker. "Geen enkele andere vorm van kanker is zo snel toegenomen. Het risico om huidkanker te krijgen voor de leeftijd van 75 jaar is één op de vijf en het blijft toenemen", legt Thomas Maselis, Belgisch voorzitter van Euromelanoma, uit.
Blootstelling aan de zon blijft de grootste risicofactor voor huidkanker. "Als je je hele leven bent blootgesteld aan UV - of dat nu op het strand, in je tuin, op de golfbaan, op een zonnebank of op het werk is - heb je een hoger risico op het ontwikkelen van huidkanker."
Gelijktijdig met de campagne haalt de organisatie een studie bij 400.000 Europeanen aan die voor het eerst toont hoe vaak "zonnekeratosen" voorkomen. Deze veel voorkomende huidaandoening - gekenmerkt door ruwe, schilferige vlekjes - wordt gezien als een voorloper van huidkanker omdat ze zich zonder behandeling kan ontwikkelen tot plaveiselcelcarcinomen.
De analyse van 394.681 klinische onderzoeken toont aan dat tussen 4,4 en 13,5 procent van de mensen in de 32 deelnemende landen de diagnose "zonnekeratose" kreeg. Dat komt neer op een prevalentie van 8,2 procent of 1 op de 12 Europeanen.
"Dit percentage zal nog iets lager liggen bij de gewone bevolking omdat de onderzoeken werden uitgevoerd bij een selectieve doelgroep in het kader van Euromelanoma. Maar het is een rode vlag, een waarschuwing voor iets wat problematisch kan worden", aldus professor Véronique del Marmol, Europees voorzitter van Euromelanoma. Zonnekeratose is relatief gemakkelijk te behandelen als het vroegtijdig wordt ontdekt. De organisatie roept op om regelmatig zelf je huid te onderzoeken en verdachte vlekjes te melden.
Als buitensporters bij uitstek scharen de wielrenners Dries De Bondt en Philippe Gilbert zich als ambassadeurs achter de campagne.