Kom op tegen Kanker heeft de campagne 2018-2019 afgesloten met een netto-recordopbrengst van 35.943.987 euro. Dat maakte KOTK bekend tijdens "Dankjeweldoener", een dankdag voor actievoerders en vrijwilligers. Ten opzichte van de vorige campagne, in 2016-207, gaat het om een stijging met meer dan een kwart. Ook die campagne was nochtans al een recordeditie met ruim 28 miljoen.
Volgens algemeen directeur Marc Michils zijn er verschillende mogelijke verklaringen voor het nog steeds toenemende succes van Kom op tegen Kanker. "Enerzijds maken veel mensen kanker van dichtbij mee", zegt hij. "Met meer dan 41.000 diagnoses per jaar in Vlaanderen, kent iedereen wel iemand in zijn omgeving die geconfronteerd wordt met de ziekte. Anderzijds is de stijging te verklaren door het feit dat er een steeds grotere maatschappelijke behoefte is aan solidariteit."
Inspraak
De organisatie stelt dat wie geld besteedt aan Kom op tegen Kanker ook weet waar dat terechtkomt. De ngo werkt samen met commissies van experts die de kwaliteit, haalbaarheid en relevantie van de voorstellen om het geld te besteden toetsen. Ex-kankerpatiënten en hun naasten mogen bovendien eveneens hun zegje doen. "De samenwerking tussen de experten- en patiëntencommissies garandeert dat de projecten wetenschappelijk van hoge kwaliteit zijn en zo snel mogelijk een meerwaarde opleveren voor mensen die kanker hebben (gehad)", klinkt het.
Op de dankdag "Dankjeweldoener" in het Antwerpse Elisabeth Center konden 1.780 actievoerders en vrijwilligers zaterdag genieten van een optreden van Niels Destadsbader, die samen met Miguel Wiels het campagnelied voor 30 jaar Kom op tegen Kanker schreef, en deelnemen aan infosessies en workshops.